Brabantse 'Social Label'

maandag, 03 november 2014

Brabantse 'Social Label' zet designers aan het werk voor verstandelijk gehandicapten
Vazen, een bank, kussens en bezems... het is een bescheiden rijtje producten maar de stand van 'Social Label' op de Dutch Design Week is er wel een van een Brabants succesverhaal. Twee Bossche ondernemers begonnen een paar jaar geleden met het zoeken van ontwerpers voor bijvoorbeeld werkplaatsen met verstandelijk gehandicapten. Langzamerhand komen er meer produkten maar begint ook de manier van werken bij ontwerpers én werkplaatsen te veranderen.

Brabantse 'Social Label' zet designers aan het werk voor verstandelijk gehandicapten
Vazen, een bank, kussens en bezems... het is een bescheiden rijtje producten maar de stand van 'Social Label' op de Dutch Design Week is er wel een van een Brabants succesverhaal. Twee Bossche ondernemers begonnen een paar jaar geleden met het zoeken van ontwerpers voor bijvoorbeeld werkplaatsen met verstandelijk gehandicapten. Langzamerhand komen er meer produkten maar begint ook de manier van werken bij ontwerpers én werkplaatsen te veranderen.

'Social Label'  begon een paar jaar geleden met timmerwerk. Ontwerpster Petra Janssen zag dat op een werkplaats wel heel erg naar de sloophout-ontwerpen van Piet Hein Eek werd gekeken. "Ik heb ze toen met elkaar in contact gebracht. Piet Hein heeft een aantal meubelstukken voor ze ontworpen. De mensen van de werkplaats hebben geleerd hoe ze die ontwerpen moesten uitvoeren en ze zijn er nu trots op dat ze echte Piet-Hein Eek-meubels maken en verkopen." 

De vaas van Roderick
Ontwerper Roderick Vos uit Den Bosch heeft voor Social Label een vaas ontworpen. Hij bedacht een vaas in de vorm van een kroon die op de potten past die de ambachtelijk werkende Oswin bij werkplaats Artenzo in Tilburg draait. De kroon en de pot vormen samen een vaas. Omdat Oswin met de hand maar één of twee vazen per week maakt, ontwierp Roderick Vos ook een vaas die straks in een veel grotere oplage kan worden gemaakt.
Voordelen: de designvaas zorgt voor omzet, de medewerkers van de werkplaats zijn trots op het product en blijken in staat, met begeleiding, mooie en ingewikkelde producten te maken.

Commercie
John van Kuijk die over de werkplaatsen van het Brabantse Amarant gaat, is enthousiast over Social Label. Door het initiatief leren verstandelijk gehandicapten vaardigheden waarmee een aantal ook in commerciele bedrijven aan de slag kan, al zal er ook altijd een grote groep blijven die het tempo van zulke bedrijven niet aankan. Het duurde een jaar voordat de vaas van Roderick Vos in productie kon worden genomen.
Social Label gaat de komende jaren meer producten bedenken, samen met designers en werkplaatsen. Een droom van Petra Janssen is ook een Social Label-winkel waar het publiek rechtstreeks inkopen kan doen. Maar het is nog niet zeker wanneer en waar die komt.

Volg ons op social media

youtube icon  facebook icon  twitter icon  linkedin icon